Via eAttest kunnen huisartsen de getuigschriften voor verstrekte hulp onmiddellijk digitaal naar het ziekenfonds van een patiënt doorsturen, waar de terugbetaling meteen geregeld kan worden. Patiënten hoeven dus niet langer “kleefbriefjes” op hun getuigschrift te plakken om dit vervolgens langs te brengen bij hun ziekenfonds. Van hun huisarts krijgen ze wel nog een bewijsstuk mee met daarop het aangerekende bedrag en een uniek referentienummer waarmee ze de verwerking van de terugbetaling kunnen opvolgen.
Administratieve vereenvoudiging
De digitalisering van dit proces draagt bij tot de administratieve vereenvoudiging binnen de gezondheidszorg, een belangrijke doelstelling uit het Actieplan eGezondheid 2015-2018 dat minister De Block en haar acht regionale collega-ministers lanceerden op 14 oktober 2015. Het gebruik van eAttest is momenteel niet verplicht. “Om van al deze voordelen te kunnen genieten, doen patiënten er goed aan om hun huisarts ernaar te vragen. Wie meer wil weten, kan ook informatie terugvinden op de website van het Riziv en die van hun ziekenfonds”, aldus het Nationaal Intermutualistisch College. “De ziekenfondsen ontvangen momenteel veel positieve signalen van artsen en hun leden over dit nieuwe elektronische circuit.”
Enkele cijfers op een rij
  • In juni hebben 3.502 huisartsen eAttest gebruikt.
  • Sinds de lancering zijn al 1.629.560 getuigschriften digitaal verstuurd en verwerkt door het ziekenfonds.
  • Van die getuigschriften verwerkten de christelijke mutualiteiten er 785.106, de neutrale ziekenfondsen 75.902, de socialistische mutualiteiten 386.381, de liberale mutualiteiten 82.109, de onafhankelijke ziekenfondsen 273.223, de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering 6.785 en de Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail 20.054.